Deilig er jorden.

vestkappAkkurat nå er jeg ganske sint, og det er ikke helt bra for lille hjertet og helsa til en tilårskommet dame, når hun egentlig burde gå inn i hvilemodus og sove skjønnhetssøvnen sin.

Årsaken til at jeg er sint, er at jeg akkurat var innom en blogg hvor bloggeren håpet på at vi ikke hadde sunget ovennevnte sang i jula. Begrunnelsen var Israels angrep i Gaza og en video med redselsscener fra samme angep.  Jeg hadde egentlig lagt meg, men kjente at adrenalinproduksjonen var  ekstrem høy. Derfor sitter jeg her- nå.

 Grunnen til at jeg er så eitrande sint er:

For det første har jeg hørt denne formaningen i ca 40 år. Dette at det ikke er lov å synge deilig er jorden,  fordi det er så mye krig og elendighet her.  Er det jorda som går til angrep?

Deilig er jorden er en av de vakreste salmer/høytidssanger jeg vet om.

Det er jo helt riv ruskande gæernt å la jorda få skylda for at mange mennesker, og dessverre er det ofte menn, som ikke klarer å ta vare på verken seg sjøl eller jorda.

Det var bare det jeg ville si.

4 tanker om “Deilig er jorden.

  1. Joa, jeg ser poenget ditt. Men et grunnleggende premiss for at jorden skal kunne være deilig, er at noen på kunne opfatte den som nettopp det, deilig. Dermed speiler utrykket folks opplevelser av sine medmenneskers moral, og «jorda» blir en omskrivning/allegori av samfunn. Selvfølgelig er det lov å synge litt og forsøke å minne seg selv om livets lysere sider, men enda viktigere er det å forsøke å gjøre noe med alle de ting som står i veien for en «deilig jord». Og ja, det kan dessverre se ut som det i stor grad er menn som tenker og handler aggressivt. Dette tror jeg bunner i århundrer med patriarkiske tradisjoner som ikke akkurat har ført mye godt med seg.

    For all del, jeg ser at man gjerne vil holde fokus på det positive en gang i blandt, og det kan nok være nødvendig for komme gjennom dagene med vettet i behold. Likevel bure man passe seg så denne praksisen ikke fører til at man «strutser» og stikker hodet i sanden.
    Til slutt, beklager om jeg tok fra deg nattesøvnen, det var ikke meningen.

  2. Jeg er enig med deg jeg Grethe, la oss synge Deilig er jorden, la oss synge om fred… la oss synge om alt som er fint og godt.

    Det må da være mye bedre enn å reagere med steinkasting og fyrverkeri – vold avler vold uansett.
    Ja takk til fredelige demonstrasjoner, til å snu ryggen til eller å holde noen minutters stillhet.

    Til Viljar: selvfølgelig skal vi ikke stikke hodet i sanden å late som urettferdighet ikke skjer, men vi kan løfte blikket, se og bli sett og synge for fred i stedet for å kaste stein.

  3. Kjære Viljar. Takk for kommentaren din. Jeg ser også poengene dine, og de er viktige som bare det. Det er flott med folk som har engasjement. Jeg vil også si deg at jeg ikke hører til dem som stikker hue i sanda. Det sa du jo heller ikke.
    Som du kanskje ser er jeg er godt voksen dame, og gjennom en over 40 års voksenperiode har jeg vært engasjert på ganske mange områder.
    Årsaken til min iltre reaksjon kommer i en ny blogg som jeg starter på ganske umiddelbart.
    Kjære graylady.
    Takk for at du er enig, for hadde det enda vært så enkelt at vi kunne holde opp med å synge deilig er jorden. Jeg er kanskje stygg nå Viljar.

  4. Tilbaketråkk: Er jorden for ille til at vi kan synge “Deilig er jorden”? « Tordenlills verden

Legg igjen en kommentar